محیط نگهداری همستر

قفس ها فلزی و ظرف‌های نگهداری پلاستیکی وجود داره که بسیار راحته و جذاب. اما تنها ایراد این قفس ها و ظرف های نگهداری، قیمت بالای آنهاست. در حالیکه آکواریوم‌ها هم هستند و بسیار کم هزینه‌ترند. بله درسته؛ آکواریوم‌ ماهی.
انتخاب هر کدوم از این محیط ها به خود شما بستگی داره که بخواید چه هزینه‌ای را بپردازید و چه وسایل رفاهی رو برای حیوان خانگی خودتون فراهم کنید.
در هر صورت هر کدام از این موارد مزایا و معایب خودشون رو دارند. مثلا در قفس شما جریان هوای زیادی رو دارید اما در اکواریوم اینطور نیست. و مسئله‌ی بعدی شستشو هست که باید ببنید در کدوم مورد راحت ترید.
در هر محیطی که انتخاب میکنید باید یه‌سری شرایط رو رعایت کنید :

بستر همستر
بستر یا کف محل نگهداری باید با مواد جاذبه‌الرطوبه مثل تراشه‌ی چوب درشت پوشانده شود.توجه کنید که داخل تراشه چوب ها به‌هیچ‌وجه گرده‌های ریز چوب وجود نداشته باشه چون برای همستر مشکل تنفسی پیش میاد.پس اگر ممکنه سعی کنید تراشه چوب ها درشت باشد و اگه تراشه چوب از بیرون تهیه کردید اونها رو الک کنید. (اگر از ما تراشه چوب تهیه کردید نگران مشکلی نباشید)
بهترین بستر كف قفس همستر تراشه چوبه كه ترجیحا هفته‌ای یک بار عوض بشه البته میتونین با برداشتن روزانه قسمتی كه ادرار میكنه و میوه‌هایی كه از دیروز موندن به تمیز موندن بیشتر قفس كمك كنین

جریان هوا
محل نگهداری همستر باید از جریان مستقیم هوا دور باشه. دمای معتدل برای نگهداری همان دمای 20 تا 24 درجه است ( بسیار نزدیک به دمای آسایش انسان).

وضیعت درون فضای نگهداری
حتما داخل محل نگهداری تکه‌های چوب (استیک‌های جویدنی) قرار دهید.چون دندانهای همستر مانند ناخن انسان روزانه رشد می کنند (اولین عضوی که بعد از تولد در نوزاد همستر رشد می‌کند دندان‌ها هستند) و حیوان به این وسیله دندان‌های خود را ساییده و کوتاه می‌کند.

وضعیت آفتاب‌گیر بودن محل نگهداری
توجه داشته باشید که نور آفتاب یکی از موارد مضری است که باید حیوان خود را از آن دور نگه دارید. همستر قوه‌ی بینایی تقریبا ضعیفی دارد و نور آفتاب چشمان و بدن آن را بسیار اذیت میکند. پس فکر حمام آفتاب برای همستر خود را از سر بیرون کنید.

نظافت محل نگهداری
محل زندگی همستر را باید تقریباً هفته‌ای یک‌بار تمیز کنید. به این صورت که حیوان را در یک محیط موقتی قرار دهید (مواظب باشید فرار نکند) سپس تراشه‌های چوب را دور بریزید، قفس یا آکواریوم یا ظرف نگهداری را کامل شسته (با آب و یک ماده‌ی شوینده مثل مایع ظرف شویی) بعد که خوب آبکشی کردید کاملا خشک کرده و داخل آن تراشه‌های چوب تمیز بریزید و بعد همستر خود را به‌جایش برگردانید. ممکن است همستر در ابتدا بی‌قراری کند (به‌خاطر تغییر بو)، نگران نباشید، می‌توانید غذاهای فاسد نشدنی را که حیوان انبار کرده از قبل جدا کنید و در محیط جدید قرار دهید تا زود تر به محیط عادت کند.

وضعیت آلودگی صوتی محل نگهداری
توجه داشته باشید که همستر حس شنوایی بسیار قوی داره، پس آن را در محیطی قرار بدهید که از سر و صداهای ناگهانی، شدید و بلند دور باشه، مخصوصا وقتی خوابه به‌هیچ‌وجه بیدارش نکنید یا بالای سرش سرو صدا نکنید چون باعث می‌شید که اون به‌شدت بترسه و با وحشت از خواب بیدار بشه که در این صورت چون ترسیده ناغافل به خاطر دفاع از خودش گازتون می‌گیره و یا باعث میشید که بد خلق و عصبی بشه (درست مثل خود ما انسان‌ها) بعضی مواقع هم ممکنه یه گوشه بشینه و به اصطلاح تو خودش بره، اینجور مواقع هم مواظب باشد حرکت ناگهانی انجام ندید.


بازهم اگر مشکلی؛ نظری؛ پیشنهادی در این‌باره داشتید:

* یا در نظرات همین قسمت اعلام کنید.
* یا از طریق این ایمیل‌ها با ما در تماس باشید:
e.hamester [at] Gmail [.] com
e.hamester [at] Ymail [.] com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر